Toekomst
We weten inmiddels dat olie en aardgas over ruim 50 jaar op zal zijn, maar wat we niet weten is hoe onze toekomst er dan uit komt te zien. Wij vinden het belangrijk om in te laten zien dat het anders moet maar leggen vooral de nadruk opdat het ook anders kan! In het programma wat ongeveer 3 uur tijd van de klas inneemt over twee maanden verspreidt, laten wij zien dat bezig zijn met energie een leuke én zeker geen onmogelijke uitdaging is! Bekijk hieronder of download de pdf bestanden en zie wat er van jou als docent wordt verwacht.
”Het is ontzettend leuk om te zien welke groei mijn leerlingen hebben doorgemaakt. Los van dat ze meer hebben geleerd over het onderwerp energie, vind ik het bijzonder om te merken dat ze veel meer bezig zijn met wat hun dagelijkse keuzes voor een effect hebben op onze planeet en hun eigen toekomst.”
Stap 1: Verdieping
Verdieping deel 1 (intrinsieke motivatie)
Toelichting: Wat je uiteindelijk wilt bereiken is dat je leerlingen gemotiveerd zijn om bezig te gaan met duurzaamheid. De vraag “Waarom zou ik mij met dit onderwerp bezig houden?” hoort een persoonlijk antwoord te hebben. De video’s hieronder helpen je leerlingen om in het onderwerp te duiken en om voor zichzelf een antwoord te formuleren.
Uitvoering: Laat klassikaal een stuk of 4 van de onderstaande video’s zien waarvan jij denkt dat ze je leerlingen het meest aanspreken. Bespreek na elke video wat ze ervan vonden, wat ze opviel en wat ze hebben geleerd.
Duur: 30 minuten.
Greta Thunberg is vanaf nu volwassen
Ken jij de Zweedse Greta Thunberg al? Toen Greta vijftien jaar oud was besloot ze om elke week een dag te staken van school om zo meer aandacht voor het klimaat te vragen. Nu is ze super beroemd en heeft ze veel jongeren geïnspireerd om hetzelfde te doen. Vet he?! Als je nieuwsgierig bent naar wat Greta de afgelopen jaren nog meer heeft gedaan klik dan op de video.
Gas wordt steeds duurder
Waarom wordt gas steeds duurder? In deze video wordt uitgelegd waarvoor wij gas gebruiken en waarom de prijzen omhoog gaan. Aan het einde van deze video worden zelfs nog tips gegeven over hoe jij ervoor kan zorgen dat er minder gas gebruikt hoeft te worden.
Wat is het klimaat en klimaatverandering precies?
Waarom is het belangrijk om minder energie te verbruiken? Is het slecht dat het op sommige plekken warmer aan het worden is? Dat is toch juist best wel lekker? Door deze video te bekijken krijg je antwoorden op al deze vragen.
Hoe ziet het leven in 2050 eruit?
Over 50 jaar ben jij waarschijnlijk al in de 60! Hoe ziet de wereld er tegen die tijd uit als we door blijven gaan met duurzame ontwikkelingen? Neem een kijkje in de toekomst.
Wat gebeurt er als al het ijs op aarde smelt?
Waarschijnlijk heb je het al wel eens gehoord, de ijskap is aan het smelten. Door klimaatverandering gaat het steeds warmer worden en de voorspelling is dan ook dat er nog veel meer ijs gaat verdwijnen. Maar waarom maakt iedereen hier zich nou zoveel zorgen om? In dit filmpje wordt uitgelegd waarom ijs op de noordpool waar bijvoorbeeld niemand woont, toch zo belangrijk is voor iedereen.
Er komen superveel windmolens in de Noordzee te staan
Energie is heel fijn, we kunnen nu namelijk door lampen nog steeds goed zien in het donker. Daarnaast hadden we zonder energie ook geen televisies of koelkasten gehad. Maar al het CO2 wat vrijkomt bij het maken van energie uit fossiele brandstoffen heeft wel veel negatieve gevolgen. Zijn er andere manieren om energie te maken? Ja, zeker! Windenergie is daar een goed voorbeeld van. Door de bewegingsenergie van wind op te vangen kan je ook stroom opwekken. Kijk maar naar de video.
Kunnen 20 miljoen bomen het klimaat redden?
CO2 versterkt het broeikasgaseffect en versnelt daardoor klimaatverandering. Bomen nemen CO2 op uit de lucht, je zou denken dat bij het planten van genoeg bomen we het klimaat kunnen redden. Maar is dit ook echt het geval? Deze video geeft antwoord op je vraag.
Waarom we (nog) niet op waterstof rijden
Waterstof is een andere manier van energie opwekken waarbij geen CO2 vrijkomt. Tegenwoordig kunnen auto’s zelfs rijden op waterstof in plaats van benzine. Toch is deze technologie nog niet zo ver dat iedereen al in waterstof auto’s zou kunnen rijden. Waarom is dat? Bekijk de video en leer hier meer over!
Serafina koopt een jaar lang geen nieuwe kleding
De kleding industrie gebruikt veel energie en stoot daarom veel CO2 uit. Bovendien kopen de meeste mensen veel meer kleding dan dat ze nodig hebben, waardoor veel kleren uiteindelijk worden weggegooid. Zonde toch?! Serafine vond dit ook en heeft bedacht dat ze een jaar lang geen nieuwe kleding meer gaat kopen. Ben je benieuwd hoe dit Serafine is afgegaan? Bekijk dan deze video.
Tesse eet niks meer uit plastic verpakkingen
Plastic wordt vaak gebruikt als verpakking zodat eten bijvoorbeeld langer houdbaar blijft. Plastic is goedkoop om te maken, weegt weinig en blijft ook nog lang goed. Dit maakt dat plastic heel veel wordt gebruikt. Helaas komt bij de productie veel CO2 vrij én doordat plastic moeilijk af te breken is komt het op plekken terecht waar het niet hoort en blijft, zoals in de oceaan. Heb jij ooit gehoord van de plastic soep? Tesse wel, en hij heeft daarom besloten om plastictariër te worden. Zou jij dit ook kunnen?
Annemieke en Lucas gebruiken thuis zo min mogelijk energie
Annemieke en Lucas proberen zo min mogelijk energie te verbruiken thuis. Ben je benieuwd hoe ze dit hebben gedaan? Klik dan op de video en wie weet kan jij hierna thuis ook aan slag met het verlagen van jullie energie verbruik!
Verdieping deel 2
Toelichting: Door elke week een eettafelvraag aan je leerlingen mee te geven, zorg je ervoor dat het onderwerp blijft leven. Bespreek vervolgens de volgende ochtend voor 5 tot 10 minuten wat de bevindingen zijn.
Duur: 30 minuten tot een uur over een periode van een maand.
Stap 2: Aan de slag met schone energie! (experimenteren)
Toelichting: Nadat de leerlingen snappen waarom het belangrijk is dat we zuinig met energie omgaan, gaan ze aan de slag met het opwekken van schone energie. Niet alleen grote bedrijven en overheden horen een rol in de energietransitie in te nemen, ook leerlingen hebben impact op hun eigen toekomst! Je kan relatief makkelijk zelf schone energie opwekken en een lampje laten branden. Kies hieronder met welk voorbeeld je aan de slag wilt gaan.
Duur: 1 uur
Stap 3: Evenement 25 maart
Toelichting: Het idee is om zaterdag 25 Maart alle initiatief nemende kinderen te verwelkomen tijdens ons online evenement. Dit zal zijn tijdens World Earth Hour van 20:30 tot 21:30, waarin alle lampen thuis worden uitgezet. Er zullen prijsuitreiking plaatsvinden voor verschillende categorieën. Deze categorieën zijn te vinden op de leerlingen pagina.
Uitvoering: Laat klassikaal het onderstaande filmpje over Earth Hour zien. Je kunt de leerlingen die het leuk vinden erop wijzen dat er een extra opdracht op onze site te vinden is die ze buiten schooltijd uit kunnen voeren. 25 maart wordt er namelijk een prijs uitgereikt aan de leerlingen die op de meest creatieve manier anderen vragen om ook hun licht uit te doen tijdens World Earth Hour.
Duur: 1 uur